Dodenherdenking 4 mei 2026
Op het Plein in Houten vond de Dodenherdenking plaats. Met circa tweeduizend belangstellenden herdachten we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar dan ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de koloniale oorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.
De herdenking vond plaats na een uitgebreid dagprogramma, waarover elders op deze website verslag wordt gedaan. Velen maakten de herdenking tot een indrukwekkende bijeenkomst:
- Burgemeester Karen Heerschop. Haar toespraak is integraal terug te lezen op deze website. Evenals de 4-mei-lezing die Mardjan Seighali eerder die avond uitsprak voorafgaand aan de Dodenherdenking.
- Kinderburgemeester Levi Vossen.
- Scouting Schonauwen, die in groten getale aanwezig was om de erewacht te vormen. En die na de Dodenherdenking naar Wageningen vertrokken om het Vrijheidsvuur op te halen en lopend naar Houten te brengen.
- De Houtense Veteranen om de erewacht te vormen.
- Reinaud van Hengstum voor het blazen van de taptoe.
- Muziekvereniging Kunst Na Arbeid onder leiding van Peter van Dinther.
- Predikant Kees de Jong en zijn zoon Maarten. Samen speelden zij 'Je gelijk is geen geluk' van de band Blof.
- Alle kinderen van alle groepen 8 uit Houten: zij maakten samen de Vredesmuur. De panelen zijn inmiddels te bewonderen in de bibliotheek van Houten aan Het Onderdoor.
- De kinderen van de Van Harte Basisschool die het bloemenhart legden.
- De voormalige Stichting Vrede & Vrijheid voor het verzorgen van de gravering op de steen bij het herdenkingsmonument.
- Omroep Lekstroom voor het maken van het videoverslag, René van den Brandt voor het maken van de foto's, de mensen van de ehbo, de verkeersregelaars, de ondernemers rondom het Plein die bijdroegen aan een waardige herdenking, de techniek, boa's, leverancier van de bloemen en kransen, en alle anderen.
Verschillende videoregistraties en publicaties: Omroep Lekstroom, Houtens Nieuws






